Michal Schreiber     Performances BIO   |  CONTACT  |  HOME

 

 

 

 

 

פעולות מחווה לעבודות מיצג מארכיון מקלט 209. ביקשתי לערב זמנים ומקומות, למסור לקהל סיפורים ופעולות, לחוות יחד רגע חדש ותקף.
אני לא הייתי שם, בערב המיצגים הראשון של מקלט 209, ולא ראיתי את דני זקהיים בעבודה "נינג'י הג'ינג'י" (1988). בפעולת המחווה שיתפתי במה שנודע לי, ואז שאלתי כל אחד ואחת: "אתה היית שם?'' "את היית שם?" רובם לא היו, חלקם טרם נולדו. אחרים שיתפו בפרטים ובגעגוע.
לחיים שחור ולבן, קראתי למחווה לעבודה של מירב הדר "לחיים" (2007). בחלל החשוך הקרנתי את מילותיה, מונולוג של הומור שחור ורגש חשוף על מותה הקרב. עברתי בין הצופים והצעתי לכל אחד ואחת לקרוא משפט בקול. המיקרופון עבר בינינו בטבעיות, בטקס קינה משותפת.

"אני לא הייתי שם" הוצגה ב"מחווה לתכנית מס' 1", במת מיצג, פסטיבל זז 2018 (צילום: טוהר לב ג'יקובסון). "לחיים שחור ולבן" הוצגה ב"על החיים ועל המוות: פרפורמנס כפעולה פטאלית/טוטאלית", במת מיצג, תל אביב 2018 (צילום: מתוך תיעוד וידאו של במת מיצג).

 

Tribute Actions to performances from the Shelter 209 Archive. I wanted to mix times and places, to hand over stories and actions to the audience, to experience a new and valid moment together.

I Was Not There, at the first performance art event held by Shelter 209, and I did not see Danny Zakhem in the performance Ningy the Gingy (1988). In my tribute, I shared what I learned, then I approached each person and asked: "Were you there?". Most persons were not there. Some were not born yet. Others shared details and longing.

Cheers Black and White, I named my tribute to Merav Hadar's video performance "Cheers" (2007) .In the dark space I projected her words, a monologue of black humor and bare emotion about her impending death. I went through the viewers and suggested to each one to read a sentence aloud. The microphone passed between us naturally, in a ceremonial shared lament.

Cheers Black and White was presented at On Life and Death: Performance as a Fatal/Total Action, PAP, Tel Aviv 2018 (Still frame: PAP). I Was Not There was presented at Tribute Event to Program #1, ZAZ Festival, PAP, Tel Aviv 2018 (Photo: Tohar Lev Jacobson).